Havkajaktur Sydsjælland 2004

«Tilbage til oversigt over turberetninger»

En rigtig HAV-kajaktur.

Endelig oprendt dagen, hvor jeg skulle på tur i havkajak. Jeg havde meldt mig ind i friluftsforeningen GriGri bl.a. for at komme med på deres årlige kajaktur. Jeg havde også deltaget i deres kajakkursus i Stege svømmehal, hvor vi bl.a. øvede grønlændervendinger, jeg nåede desværre ikke at lære det helt, men næste år så……

Turen startede d. 28. juni og lovede meteorologerne bare dårligt vejr? 8-9 sek.m. fra vest. Som roer i Stubbekøbing Roklub ringede jeg selvfølgelig til Michael (arr.), om vi dog ikke skulle lægge turen om og ro i læsiden, men nej det var sandelig ikke noget problem, at ro rundt Knudshoved i blæsevejr. Nå, jeg sank engang og tænkte: ”klarer jeg det”?

Vi mødtes midt på oddens sydside kl. 11, fik læsset – med grej, og vi skulle overnatte i en lavo – et stort telt, hvor vi alle kunne sove – nå, nå. Men det store telt kunne sandelig også være der. Nogen havde frokost med til 2 dage, andre aftensmad.

De 5 andre roede i plast kajakker uden ror.

Vi kom af sted i modvind, men det gik nu meget godt, selv om der var store bølger. Da vi rundede Knudshoved skulle vi i land, og der var bare mange sten, og bekymret var jeg, hvordan klarede jeg nu det, men de andre kom heldigvis til hjælp og bar kajakken op på græsset. Vi spiste frokost og gik en tur op på knolden.

Videre gik det i medsø ned til Avnø, vi behøvede sådan set ikke ro, så meget blæste det. Ved Avnø kom det næste problem – lavt vand med mange sten, men jeg fik da snoet mig igennem. De andre havde efterhånden luret, at jeg passede meget på, så på resten af turen kom der mange bemærkninger, ja det tenderede mobning, men kun for sjov. I et område lå mange store sten og på hver sten lå en sæl, et fantastisk syn, og vi kunne komme ret tæt på.

På Avnøspidsen overnattede vi i en shelter, som jeg tror amtet havde bygget. Vi kunne lige være der alle mand. Hurtigt blev der lavet bål og lavet aftensmad.
Vi gik herefter en tur op på den nedlagte flyveplads, som er blevet lavet til naturcenter – her fik vi friske vandforsyninger.

Næste morgen, ja det blev næsten middag, drog vi videre, nu blæste det ikke 8-9 sek.m. men mindst 11, så der var bare store bølger, de var mindst 1½ m høje.

Vi tog den op langs Svinø, det gik nu meget godt, jeg fandt hurtigt ud af, hvordan jeg skulle ro, så det var faktisk skægt – det skal dertil siges det var erfarne folk, der var med, så jeg var helt tryg.

Men da vi kom til Sønderhoved og skulle ind i Dybsø fjord for at komme lidt i læ, kunne jeg godt se, at der var brænding forude og tænkte, det her klarer du i alt fald ikke, så jeg forsøgte at ro udenom, det var bare ikke lige til, bølgerne var jo temmelig store.

Jeg blev lige fanget af en bølge, blev kastet omkuld, det hele hvirvlede bare rundt, men jeg kom ud af kajakken, holdt godt fast i pagajen og kom op, men blev bare kastet ind den ene gang efter den anden med kajakken over mig. Da jeg kom ind under land, fik jeg vendt kajakken, og det var lidt nemmere at holde fast og efterhånden kunne jeg bunde, men den ene bølge kom bare efter den anden, det var noget halsbrækkende. Men det var heldigvis blevet sandstrand, havde det været 50 meter før, var der store sten.

Da jeg var kommet i land, kunne jeg se der var en til der var kæntret. En sommerhusbeboer kom ned og tilbød et varmt bad, det ville jeg godt, da jeg frøs, så jeg fandt min pose med tørt tøj. Det var rigtig godt.
Vi bar kajakken 500m længere hen ad kysten, og herfra fortsatte vi - og hvem duftede af sæbe - det måtte jeg også høre for.

Vi skulle mod Karrebæksminde og regnede med, at nu havde vi lidt læ, men nej. Der var meget lavt vand og det stormede, det var faktisk hårdere end ude i de store bølger. Vi kom dog frem og slog lejr på en campingplads nord for Karrebæksminde. Fik slået lavoen op, et kæmpe indianerlignende telt, lavet mad, og så havde man det jo godt igen.

Næste dag gik turen videre til Agersø – vinden havde heldigvis lagt sig lidt. Vi havde den skønneste tur langs kysten, forbi Bisserup, Glænø og videre op til Stigsnæs, hvor vi roede direkte på Agersø. Lavoen blev rejst endnu engang, og nu begyndte det at regne, men teltet er så stort, at vi flyttede bord og bænk ind og lavede mad i teltet, rigtig hyggeligt.

Den sidste dag var det rimeligt vejr, men vi droppede at ro Agersø rundt. Vi roede direkte over, og havde en pragtfuld tur ind til Skælskør – så var der lige opvisning i grønlændervendinger.
Det var nogle seje gutter jeg var sammen med – så jeg glæder mig allerede til næste år.

Dorthe Kristensen.

«Tilbage til oversigt over turberetninger»